با کلیک روی +۱ توپترینها را در گوگل معتبر کنید
 



امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

كابوكي Kabuki

#1
كابوكي Kabuki نمايش همراه با حركات موزون و كلاسيك ژاپني است كه به خاطر نحوه نمايش و گريمي كه اجراكنندگان آن استفاده مي كنند شهرت دارد.

حروف تشكيل دهنده كلمه كابوكي (به زبان ژاپني) 歌舞伎, از چپ به راست به معني آواز، رقص و مهارت است. بنابراين كابوكي را «هنر حركات موزون و آواز» ترجمه ميكنند. از آنجايي كه كلمه كابوكي از فعل kabuku به معناي «ياد گرفتن» يا «غيرعادي بودن» گرفته شده، بنابراين كابوكي ميتواند به معناي «آوانگارد» يا «تئاتر عجيب» هم ترجمه شود.

تاريخچه كابوكي

1629 – 1603 كابوكي زنانه

كابوكي از سال 1603 آغاز شد، هنگامي كه ايزومو اوكاني Izumo Okuni شكل جديدي از نمايش حركات موزون را در بستر خشك رودخانه كيوتو Kyoto به اجرا درآورد. در اين زمان، در نمايشنامه هاي كوتاه كمدي اجراكنندگان مؤنث نقش شخصيت هاي زن و مرد نمايش را بازي مي كردند. اين سبك خيلي زود محبوبيت پيدا كرد. از اوكاني خواسته شد كه نمايش را در حضور امپراطور اجرا كند. اين موفقيت بزرگي بود و از اينجا كابوكي با عنوان رقص و نمايشي كه توسط زنان اجرا مي شود شكل گرفت - آنچه كه با شكل امروزي تفاوت چشمگيري دارد.

تئاترهاي كابوكي مكاني براي ديدن و ديده شدن سير آخرين مدها و وقايع جاري بود. صحنه با وجود موسيقي، الگوها، لباس و بازيگران مشهور اجراي خوبي ارائه ميكرد. چايخانههاي اطراف يا وصل به تئاتر، غذا و نوشيدني تهيه ميكردند و فضاي اطراف اين تئاترها پر بود از مغازههايي كه يادگاريهاي كابوكي ميفروختند.

در سال 1629 كابوكي زنانه متوقف شد و هنرپيشههاي مرد جاي زنان را گرفتند.


1673 – 1629 تغيير به ياروكابوكي Yaro Kabuki

كابوكي جديد با بازيگران مرد را ياروكابوكي ميگفتند كه در طول اين چند دهه شكل گرفت. بعد از اينكه زنان از اجرا منع شدند، بازگران مرد كه لباس زنانه ميپوشبدند نقش زنان را نيز ايفا ميكردند. با تغيير جنسيت اجراكنندگان، تغيير در تأكيد نمايش نيز بوجود آمد، در اينجا تأكيد بيشتر بر خود نمايش بود تا حركات موزون.


1841 – 1629 عصر طلائي

ساختار بازي كابوكي در اين دوران شكل گرفت. انواع شخصيتها ساخته شد و تئاتر كابوكي و نوعي تئاتر عروسكي ارتباط نزديكي پيدا كردند و هر يك بر پيشرفت ديگري تأثير گذاشتند. چيكاماتسو مونزائمون Chikamatsu Monzaemon نماشنامه نويس مشهور اين دوران است.


1868 – 1842 كابوكي ساروواكاچو Saruwaka-cho

بازيگران مرد اجراي نقش شخصيتهاي زن و مرد را به عهده داشتند.

در دهه 1840 خشكسالي بار ديگر تكرار شد. تئاترهاي كابوكي كه از چوب ساخته شده بودند طعمه حريق شدند. در سال 1841 همه چيز از بين رفت و اجازه بازسازي آن داده نشد. وضعيت جديد و عوامل متعدد ديگر باعث شد كه اجراكنندگان كابوكي به فعاليت زيرزميني مشغول شوند. اين مكان جديد تئاتر را ساروواكا-چو ميناميدند. سي سال از اين دوران ساوواكا-چو است. كابوكيهاي پر زرق و برقي در اين دوران اجرا شده كه در تاريخ ژاپن ماندگار است.

توجه هنرمندان اروپايي به اجراها و هنر تئاتري ژاپني جلب شد و بسياري از هنرمندان از هنر ژاپني ايده گرفتند. اين علاقه غربي باعث شد كه ژاپنيها نمايشهاي خود را گسترش دهند.

در سال 1868 امپراطور ميجي Meiji به قدرت رسيد و به توكيو آمد. دوران ميجي از اينجا شروع مي شود. در دوران ميجي كابوكي مورد توجه بيشتري قرار گرفت و سبك هاي جديد ابداع شد. نمايشنامه نويسان سبك هاي جديدي خلق كردند و داستان هاي قديمي را بازنويسي كردند.


كابوكي بعد از دوران ميجي

در سال 1868 تغييرات فرهنگي زيادي بوجود آمد مثل حذف طبقه سامورايي، باز شدن ژاپن رو به دنياي غرب و ... . با كشمكش فرهنگ براي تطابق با عقايد و تأثيرات خارجي، بازيگران تلاش كردند كه كابوكي را در ميان طبقات بالاي جامعه محبوب سازند و سبكهاي سنتي را با سليقه هاي نو مطابقت دهند. آنها در اين زمينه موفق شدند و در آوريل 1887 امپراطور ميجي اسپانسري بك اجرا را تقبل كرد.

بعد از جنگ جهاني دوم، نيروهاي كابوكي را كه از سال 1931 از جنگ ژاپن حمايت كرده بود منع كردند، اما تا سال 1947 اين ممنوعيت برداشته شد.

كابوكي امروز

دوران بعد از جنگ جهاني دوم دوران سختي براي كابوكي بود. علاوه بر خرابيهاي جنگ، سبكها و افكار گذشته كنار ميرفت و كابوكي هم در بين آنها بود. نمايشهاي كلاسيك و مبتكرانه كارگردان تتسوجي تاكچي Tesuji Takechi تولدي دوباره براي كابوكي بود.

امروزه كابوكي محبوبترين نوع نمايش سنتي در ژاپن است و ستارههاي آن در نقشهاي تلويزيوني و سينمايي نيز ظاهر ميشوند و علاوه بر تئاترهاي اصلي در توكيو، كيوتو و اوزاكا، تئاترهاي كوچكي هم در اوزاكا و ساير نقاط كشور وجود دارد.

غربيها به كابوكي علاقمند هستند. گروههاي كابوكي به طور منظم تورهايي به اروپا و آمريكا دارند. نمايشنامهنويسان و رماننويسان غربي از موضوعات كابوكي استفاده كردهاند. بعضي از نمايشنامه هاي شكسپير نيز تم كابوكي دارد.

گروه زا كابوكي Za Kabuki در دانشگاه ملي استراليا از سال 1976 هر ساله يك نمايش كابوكي اجرا كرده است.


كابوكي در سال 2005 در ليست ميراث فرهنگي يونسكو به ثبت رسيد.


در جامعه ای که مردم از نعمت آزادی محروم هستند،"عشق"
فرصتی برای تجربه کردن آزادی است ...


هنر رمان | میلان کوندرا

پاسخ
#2
Khordad92 (37)Khordad92 (37)

دلتنگ حضورت هستمپدر ” ، اى کاش تصویرت نفس میکشید. . .
تقدیم به همه ى پدرهایى که در بین ما نیستندُ ما گرمیه دستاشونُ کم داریم

(باباجون ثانیه به ثانیه بیادتم)



پاسخ
#3
Khordad92 (37)
[تصویر:  phckeyhz0txo82etga8.gif]
پاسخ
#4
Give_heart


歌舞伎
تـــوپتــــرینهــــا
[تصویر:  06kh1latp3z6afhrsaq.png]
پاسخ
#5
Ic-new (28)
with your love,Nobody can drag me Down
پاسخ
#6
Khordad92 (37)
پاسخ
#7
Khordad92 (37)
[fon‌t=Tahoma]باید مهربان بود و عشق ورزید چرا که زنده بودن هر لحظه احتمالیست[/font]
[تصویر:  d3ox89985jj9blfcg71.jpg]
پاسخ
#8
Khordad92 (37)Khordad92 (37)
[تصویر:  pudwuu0gl14aw83m3d2u.jpg] 
پاسخ
#9
Khordad92 (37)
ای گل تازه که بویی ز وفا نیست تو را

خبر از سرزنش خار جـــفا نیست تو را

ما اسیر غم و اصلا غم ما نیست تو را

با اسیر غم خود رحم چرا نیست تو را

دیگری جــز تو مرا این همه آزار نکرد

آنچه کردی تو به من هیچ ستمکار نکرد

جان من سنگ دلی دل به تو دادن غلط است

رفتن اولاست ز کوی تو ستادن غلط است

بشنو پند و مکـــــن قصد دل آزرده ی خویش

ورنه بسیار پشیمان شوی از کرده ی خویش

[تصویر:  hvu8j5psmuf7vpvzxv.gif]
پاسخ
#10
Khordad92 (37)Give_heart
[تصویر:  19harshly5u093jyjlx9.jpg]
پاسخ


Bookmarks



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان